Sunday, September 30, 2007

الرسول القدوه


إذا كنت غنيا ثريا فاقتد بالرسول عندما كان تاجرا يسير بسلعة بين الحجاز و الشام ، و حين ملك خزائن البحرين

و إن كنت فقيرا معدما فلتكن لك أسوة به و هو محصور في شعب أبي طالب، و حين قدم إلي المدينة مهاجرا إليها من وطنه و هو لا يحمل من حطام الدنيا شيئا

و إن كنت ملكا فاقتد بسنته و أعماله حين ملك أمر العرب، و غلب على آفاقهم و دان لطاعته عظماؤهم، و ذو أحلامهم

و إن كنت رعية ضعيفة فلك في رسول الله أسوة حسنة، أيام كان محكوما بمكة في نظام المشركين

و إن كنت فاتحا غالبا فلك من حياته نصيب أيام ظفره بعدوه في بدر حنين و مكه

و إن كنت منهزما لا قدر الله ذلك، فاعتبر به في يوم أحد و هو بين أصحابه القتلى و رفقائه المثخنين بالجراح

و إن كنت معلما فانظر إليه و هو يعلم أصحابه في المسجد

وإن كنت تلميذا متعلما فتصور مقعده بين يدي الروح الأمين جاثيا مسترشدا

و إن كنت واعظا ناصحا و مرشدا أمينا فاستمع إليه و هو يعظ الناس على أعواد المسجد النبوي

و إن كنت يتيما فوالداه آمنة و زوجها عبد الله توفيا و ابنهما صغير رضيع

و إن كنت صغير السن فانظر إلى ذلك الوليد العظيم حين أرضعته مرضعته الحنون حليمة السعدية

و إن كنت شابا فاقرأ سير راعي مكة

و إن كنت تاجرا مسافرا بالبضائع فلاحظ شؤون سيد القافلة التي قصدت بصرى

و إن كنت قاضيا أو حاكما فانظر إلي الحكم الذي قصد الكعبة قبل بزوغ الشمس ليضع الحجر الأسود في محله و قد كاد
رؤساء مكة يقتتلون، ثم ارجع البصر إليه مرة أخرى و هو في فناء مسجد المدينة يقضي بين الناس بالعدل يستوي عنده منهم الفقير المعدم و الغني المثري

و إن كنت زوجا فاقرأ السيرة الطاهرة و الحياة النزيهة لزوج خديجة و عائشه

و إن كنت أبا لأولاد فتعلم ما كان عليه فاطمه الزهراء و جد الحسن و الحسين

20 comments:

اسكندراني اوي said...

جزاكي الله خير يا لماضه

وشاكر لكل المساهمين التزامكم بقواعد النشر

القلم السكندري said...

جزاكم الله خيرا يا لماضة

واحده من الناس said...

موضوع جميل يا لماضه
فعلا سيرة حبيبنا المصطفى ثريه
في كل مناحي الحياة
ولو عرفناها كويس وطبقناها هتبقى الحياه جنه

واحده من الناس said...

آه..يا ريت المواضيع تنشر بترتيب كتابتها
من القديم للأحدث
يعني ال
drafts
من تحت لفوق...

وبس خلااااص

Unknown said...

ربنا يخليكوا يا جماعه انا بفتح المدونه بالصدفه لاقيت الموضوع نزل
انا عندى اقتراح بسيط
لو حد يقدر يترجم الكلام ده انجليزى يبقى جزاه الله كل خير
انا بس ضيق وقتى منعنى اعذرونى

Lapa said...

TOP PORTUGUESE UNIVERSAL WRITER: CRISTOVAO DE AGUIAR.

He has, also, translated into Portuguese the Wealth of Mations by Adam Smith.

He has been awarded several prizes.

Don't forget the name of this great author, you'll be hearing of him soon.

Thank you for spending time in Universal Culture.


Please don’t erase this coment from your blog.

Thanks for visiting

Esmat said...
This comment has been removed by the author.
Esmat said...

lamada
بارك الله فيكى
وجزاكى الله كل خير

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

ما شاء الله تدوينة قوية جدااا
ربنا يبارك فيكم وينفع بكم
ويرزقنا واياكم رؤية النبي محمد صلى الله عليه وسلم

ياريت فعلا المدونة كلها تبقى عربي وانجليزي وحاولو ربنا يعينكم كده وتدخلو مدونات اجانب وتسيبو تعليقات فيها عشان تعملو انتشار حقيقي لموضعاتكم الجميلة دي

تخيتي ليك يا اسكندراني انت وكل المساهمين في المدونة الجميلة دي

زوجه مفروسه said...

ما شاء الله
المدونه دي حلوه قوي
وهدفها نبيل
ربنا يوفقكوا ويقوي ايمانكو

Unknown said...

فعلا لو نتعلم من رسولنا الكريم

فصدق انة قال عن نفسة بعثت لاتتمم مكارم الاخلاق

مدحت محمد said...

جزاكى الله كل خير

أشرف حمدي said...

مدونة رائعة
ولكن يجب أن تترجم الي الانجليزية
تحياتي

Unknown said...

والله يا فنان
انا نفسى لو حد يترجمها وينزلها انجليزى
بس ضيق وقتى وتفكيرى كله فى الامتحان
ياريت يا جماعه اى حد يتبرع ويترجم

Hadota ... حدوتة said...

جزاكى الله كل خير

ونعم القدوة محمج صلى الله عليه وسلم
:)

sahr said...

بوست جميل اوي
جزاكي الله خير

عبد الرحمن أبو بكر said...

لماضة

حلوة قوي فكرة البوست دة

بجد مدونة حلوة بس انا بضم صوتي لأشرف

لازم تترجم للأنجليزي

لان هما حجتهم انهم ما يعرفوش في امور الاسلام

وياعيني ما يعرفوش اية الحلال من الحرام عشان يرسموا عليه

طبعا كل دي حوارات

مجهود رائع يا لماضة

زُمُرده said...

ربنا يكرمك ويجعله في ميزان حسناتك
وصدقه جاريه ليك
وربنا ييسر لكل من قرأ الكلام ده ينشره ويكون قدوه ومثل
لأتباع الرسول

Hannoda said...

ربنا اجعل لنا فيه السوة الحسنة و اجعلنا من اتباعه المخلصين حتى نستحق شفاعته عندك

بحق أحي هذا العمل بكل احترام أملكه ومهما كان عرفاني فهو أقل بكثير مما وجدته هنا

mo7amaad said...

المدونه ممتازة جداً
وفكره أقـل ما توصف أنهـا عبقرية لكن هي موجهة لنا نحن المسلمين أم للآخر ؟؟
لو لينا يبقي جزاكم الله خيراً لكن أغلبنا عرف الكلام ده لو للآخر يبقي تبقي بالانجليزي أفضـل
وانا مليش ف الترجمه عشان أساعدك لكن بالتوفيـق وربنا يكرمك